L’estimulació cognitiva és, des de fa temps, un dels principals tractaments de les teràpies no farmacològiques per treballar els dèficits cognitius en malalties neurodegeneratives (demències, Parkinson, esclerosi múltiple…) i en el dany cerebral adquirit (ictus, TCE…).
Tradicionalment, gran part d’aquestes teràpies s’han dut a terme amb llapis i paper, però el gran avenç tecnològic dels darrers anys ha donat lloc a l’aplicació de les noves tecnologies en l’àmbit de la neurorehabilitació i la intervenció en demències. L’aplicació de les tecnologies en l’estimulació i la rehabilitació cognitiva té múltiples avantatges i dos grans objectius: millorar l’autonomia i la funcionalitat, i estimular funcions superiors.
A Sant Andreu Salut fem sessions d’estimulació cognitiva a través d’una tauleta amb el Software NeuronUP. Unes sessions planificades prèviament per la terapeuta ocupacional, tenint en compte el perfil cognitiu de cada usuari.
“La tauleta i el programa no serveixen com a únic tractament. Són un complement. Es realitza una valoració inicial cognitiva i funcional i, a partir d’aquí, es detecten quines àrees es treballaran, seleccionant les activitats que ens dona el programa. En el moment de l’alta, es revalora la situació i es comprova la consecució dels objectius”, explica Imma Ficapal, terapeuta ocupacional i logopeda de Sant Andreu Salut.
“M’ajuda molt”, assegura Antoni Duran, un dels pacients amb afàsia secundària a un ictus, que fa servir la tauleta i el programa NeuronUP. “Al principi no parlava res. Ara em costa però em faig entendre”, afegeix després de vuit mesos de tractament per un dany cerebral adquirit.
“Quan el Toni va arribar a l’octubre comprenia el que li dèiem, però era incapaç d’expressar-se”, apunta l’Imma, que detalla el tractament: “Hi ha una part oral. Però el llenguatge també està format per lectoescriptura. Amb la tauleta, per exemple, fem exercicis de llegir i associar imatges, construir paraules amb lletres desordenades o construir frases”.
El programa NeuronUP permet crear sessions individuals adaptades a cada pacient per treballar diferents aspectes (les funcions cognitives, com atenció, memòria, llenguatge, funcions executives, gnosis, praxis, habilitats visoespaials i cognició social) o àrees d’ocupació (activitats bàsiques de la vida diària, activitats instrumentals de la vida diària, educació, treball, oci i participació social).
“A la unitat de psicogeriatria s’utilitzen amb persones que presenten un deteriorament cognitiu lleu fins a un moderat” detalla Cristina Reche, terapeuta ocupacional de Sant Andreu Salut. “És un recurs que ens va molt bé, tenim usuaris amb més de 80 anys, que mai havien utilitzat tauletes i els agrada. En aquest cas, és una eina més de la que podem disposar al servei a part de les clàssiques fitxes i dels tallers orals”.
Per començar, permet a l’usuari un aprenentatge dinàmic perquè s’utilitza de manera intuïtiva. “A vegades tenim gent que ens diu que no sap escriure i amb la tauleta no fa falta”, elogia l’Imma. “Hi ha programes per fer servir amb un ordinador, però si no l’han fet servir mai, és complicat. En canvi, davant la tauleta, els surt prémer. En molts casos, també s’aprofita per treballar la motricitat fina i coordinació oculo-manual”. Les sessions es realitzen amb la supervisió del professional per assegurar-nos d’una bona utilització i maneig del dispositiu i activitats i si és necessari ajudar-lo o resoldre dubtes.
Un altre dels punts a favor, com explica la Cristina, és que “tenim un reforç positiu al moment”. L’usuari sap al moment si ho ha fet bé o no. La tauleta li proporciona feedback tant auditiu com visual, fet que afavoreix l’interès i la motivació, fent la tasca més atractiva i amena.
A més, ajuda els professionals en la innovació i la creació de material nou pel treball directe amb l’usuari: “El programa també et permet crear fitxes per imprimir. Ens estalvia temps. Ens permet canviar disseny i imatges. Per exemple, ens ajuda a crear una sopa de lletres amb les paraules que han de buscar. Això ens agilitza molt la feina”.
I també permet graduar el temps, el nombre d’estímuls i diferents paràmetres en funció de les necessitats o de les capacitats de cada usuari, podent ampliar el ventall de participants amb diferents nivells cognitius. A més, el professional pot controlar l’evolució del rendiment cognitiu del usuari (errors, velocitat…).
I no descarten que aviat permeti un treball remot. “L’usuari ho podrà fer des del domicili”, explica l’Imma. “Només li haurem de crear un programa d’activitats i després rebríem el feedback per veure resultats i si ho fa amb la regularitat pautada”.
“Fa 10 anys, ningú feia servir una tauleta. Ara pots veure gent a les habitacions amb el mòbil, fent servir aplicacions. Per tant, ja no espanta tant fer servir una tauleta. Cal aprofitar les noves tecnologies, no tan sols per l’oci i les relacions, sinó també per realitzar tractaments. La forma d’intervenir ha d’anar cap a les noves tecnologies”, conclou.