Consells21 de setembre de 2020

La importància que cuidadors i persones amb Alzheimer mantinguin vincles socials en temps de pandèmia

Avui dia 21 de setembre és el Dia Mundial de l’Alzheimer. La nova normalitat ha alterat també la vida dels malalts d’Alzheimer i dels seus cuidadors, ja que en molts casos han vist reduïdes les activitats i recursos de què disposaven. La infermera de la Unitat de Psicogeriatria de l’Hospital de Sant Andreu, Montse Monferrer dona valuosos consells per afrontar aquesta nova etapa, tant per al dia a dia de les persones amb Alzheimer com pels seus cuidadors.

Monferrer, a banda d’exposar els beneficis de mantenir unes bones rutines i hàbits, posa l’accent en la importància de les relacions socials, una de les esferes més afectades a causa de la covid-19.

Òbviament, seguint totes les mesures i amb tota prudència, Monferrer explica que “és important mantenir les relacions socials dins del que es pugui”.

 

Relacions socials, bàsiques pel cuidador i el malalt

Pel que fa al cuidador, assenyala que la dedicació que fa cap a una persona amb deteriorament cognitiu pot conduir amb situacions d’aïllament per la inversió de temps que requereixen les tasques de cura i el cansament que produeix. Per la qual cosa, seguint les mesures de seguretat, és bo tenir moments de lleure i mantenir les relacions personals.

Igualment les persones amb Alzheimer haurien de poder mantenir la relació amb familiars i amistats, fent ús de les mascaretes i en una estança ben ventilada quan vinguin de visita, i rentant les mans en entrar a casa. Si és possible, és preferible realitzar les trobades a l’aire lliure i sempre amb grups reduïts. Si no és possible rebre visites,  una bona opció són les videotrucades.

 

Mantenir les rutines és bàsic

Durant la pandèmia també és fonamental que tant la persona amb Alzheimer com el seu cuidador mantinguin les rutines que es realitzaven anteriorment, tot i tenir una activitat social més reduïda:

  • Cal consumir una dieta variada i equilibrada, ja que és fonamental per mantenir un bon estat de salut. De la mateixa manera, cal procurar no saltar-se àpats ni menjar qualsevol fora d’horaris. És bo gaudir de la satisfacció de menjar a taula; i procurar consumir cinc racions diàries de fruites i verdures, i aliments rics en fibra.
  • Un descans suficient és fonamental per al benestar físic, mental i emocional. És probable que de vegades no es puguin dormir tot el que es necessita durant la nit i per això és importat descansar durant el dia. Si apareixen dificultats per dormir, consulteu-ho amb els professionals sanitaris de referència.
  • Realitzar activitat física dins del que es pugui. Dins de casa, hem d’evitar estar asseguts més de 2-3 hores. És bo fer diversos passejos dins de casa incloent balcons i terrasses. Si és possible pujar i baixar escales. Si establim un petit circuit dins de casa serà més fàcil. En aquest sentit, si al nucli familiar conviuen fills i nets, seria bo que ajudessin a crear-lo. Si no hi viuen, poden donar idees a través de videotrucades. També és aconsellable fer les tasques de la llar i repartir-les entre cuidador i malalt. Pel que fa a l’activitat fora del domicili, és recomanable fer petits passejos, respectant les mesures de seguretat.