La Residència Sant Andreu està tornant a fer els tallers de musicoteràpia amb l’objectiu de convertir la música en un espai de trobada, socialització i satisfacció personal. Una activitat que portem a terme cada divendres.
Un projecte, a càrrec de la pedagoga i musicoterapeuta Mercè Redorta Domènech, que busca fer de la música una manera de millorar la qualitat de vida de les persones grans, contribuint al manteniment i la millora de les habilitats físiques-motrius, cognitives, socials i emocionals.
Els tallers són setmanals, duraran 45 minuts i a nivell grup es desenvolupen diferents tècniques de musicoteràpia, com cant, audició musical, jocs musicals, improvisació, composició, interpretació musical, percussió corporal i dansa. I els participants tenen un seguiment setmanal amb un registre de les seves respostes per determinar el progrés en relació als objectius proposats.
L’aspecte lúdic i terapèutic de la musicoteràpia aporta una millora a nivell personal i afavoreix la socialització i la comunicació de les persones. Per tant, la musicoteràpia tant té una aplicació per aquelles persones grans que pateixen una demència o algun altre tipus de deteriorament físic o mental, o bé contribuir a l’envelliment actiu de les persones.
La música és un activador de les funcions cerebrals relacionades amb el ritme, element musical molt relacionat amb les funcions motrius i inherent a aquesta. La música estimula i facilita el moviment.
També és una eina molt potent per a l’estimulació de les funcions cognitives com són la memòria, l’atenció, el llenguatge, i l’orientació. A més, ajuda a tenir un sentiment d’èxit i afecta positivament en la disminució d’emocions negatives.
La música també afavoreix la interacció, socialització i comunicació, així com l’aparició de més mostres de conductes socials: somriures, contacte ocular, contacte físic i expressivitat.
A més, permet abordar alguns objectius específics, que varien segons les necessitats individuals o de grup: endarrerir el deteriorament; recuperar les funcions perdudes o mantenir-les; conservar l’autonomia en les activitats de la vida diària; treballar l’atenció i la memòria; interaccionar verbal i no verbalment amb els altres; i reducció de l’apatia, l’ansietat i l’agitació.