Notícies26 de maig de 2021

Tallers de reminiscència: què són i per a què serveixen

Els tallers de reminiscència són espais de comunicació entre les persones ateses i els professionals, on compartir records i experiències passades basades en estímuls externs, que poden ser visuals, auditius, sensorials, gustatius i tàctils.

Els professionals, en aquest cas, una psicòloga i una educadora social, acompanyen i guien les persones ateses perquè aquestes puguin obrir-se i compartir les seves experiències mitjançant records i emocions.

Els objectius

Els tallers de reminiscència tenen com a objectiu millorar l’esfera afectiva mitjançant el treball de les emocions i els records. A més, ajuden a treballar les funcions cognitives, sobretot la memòria autobiogràfica.

També promouen la interrelació, estimulant la conversa entre els membres del grup de treball. Incrementen l’autoestima, satisfacció per la vida i el benestar emocional. I contribueixen a respectar i valorar a la persona, com a ésser únic i individual, posant en valor la seva història de vida en el moment vital actual.

La preparació

La planificació i la preparació prèvia del taller és bàsica, ja que s’ha de buscar la documentació sobre la temàtica del taller de reminiscència que es realitzi. Es busquen material com fotografies, objectes o músiques que s’empraran durant el taller.

Un cop es tenen tots el materials preparats, s’acompanya i es guia a les persones perquè puguin aflorar els records i les emocions. I per acabar, els participants fan una petita valoració sobre l’activitat.

A qui van dirigits

Els tallers de reminiscència van dirigits a totes les persones ateses que desitgin participar-hi, adaptant el taller al grau de deteriorament cognitiu que presentin. Per exemple, en unitats de convivència amb deteriorament cognitiu més avançat es treballa majoritàriament amb estímuls sensorials, mentre que en unitats on el deteriorament és més lleu es fomenta la conversa i els records a través dels estímuls.

Exemple: la primavera

El primer taller de reminiscència que s’està treballant a la Residència i Centre de Dia Sant Andreu es “La primavera”: va començar al mes de març i s’acaba al maig. Els objectius específics d’aquest taller són l’orientació temporo-espacial, promoure l’experimentació a través dels 5 sentits, crear vincles entre les persones ateses a través de la comunicació i augmentar l’autoestima.

Per portar-lo a terme s’han fet servir plantes aromàtiques (espígol, menta, romaní, farigola, julivert, orenga, sàlvia, llorer), flors (grosella, ginesta, calèndula, flor d’ametller), imatges d’insectes (abella, mosca, mosquit, papallona, marieta), hortalisses i verdures (pèsols, faves, pastanaga, carxofes, patates, enciam, espinacs, espàrrecs), fruita (maduixes) i cançons típiques de la primavera (La ginesta, La primavera trompetera, etc.).